Monday 6 January 2014

~Dua tahun yang lalu~ Part I

Entri ni agak panjang...sila jgn penat membaca.. =)

Dua tahun dah berlalu, bermakna hari ini ialah hari ulangtahun kelahiran Muhammad Aqil Daniel yang ke-2...sekejap je masa berlalu..teringat kembali detik2 kelahiran Aqil yang sungguh tak dijangka...ye la..aku igt kali ni aku overdue lg..sbb baby boy lg kan...tp ramai jugak yg bgtau kalau anak rapat, mungkin cepat dan senang sikit bersalin...jdnya bersedia je la..hihi..
due date yg Dr bg ialah pada 23 Jan 2012..jatuh pd Hari Raya Cina..pd 5 Jan 2012, aku pegi keje mcm biasa..mmg rata2 staf yg nmpk aku mesti ckp, mcm xlama je dah nak bersalin..sbb nmpk perut aku dh jatuh..mmg kalau berjln sgt tak selesa..sampaikan Dr Seri prefer aku pakai tali pinggang utk support perut..tp kan..aku xpakai gk..haha..

Plan aku 6hb Jan 2012 tu nak ke PLKN Princess Haliza utk memantau menu kat sana... lbh kurang pkl 4-5am, aku dah rasa sakit perut..igt nak membuang...lama aku dlm toilet, tp tak buang2 jugak..pastu aku sambung tdo lg...pastu sakit tu dh reda...xlama lps tu aku rasa sakit lg...asal pulak ni..makin lama makin kerap pulak aku sakit...pastu reda....due lambat lg..pg tu aku mandi mcm biasa dan siap2 mcm nak pegi keje...lps solat subuh je, aku baring balik sbb aku rasa sakit perut balik..husband aku tya, apesal? aku ni jarang baring blk lepas subuh, kang lmbt gi keje..aku ckp la asal sakit perut ni..makin lama makin kerap...apalagi husband aku ckp, jomlah..kita gi Prince Court..cek perut & kalau dh xtahan sgt, rehat dan dapatkan mc.

otw ke Prince Court Medical Centre mmg penuh dgn cabaran sbb peak hour org nak masuk keje kan..mmg jem la.. kitorg ikut smart tunnel..pastu susur nak ke PCMC mmg xjauh tp nk menukar dari laluan paling kanan nak ke paling kiri mmg sgt mencabar...siap kene hon2 lg dgn org ramai..mujur ada sorg anggota polis trafik bg laluan pd kitorg utk susur ke PCMC, kalau nk ikutkan xboleh..alhamdulillah dipermudahkan.. sewaktu dlm perjalanan, mmg rasa sakit perut...makin kerap la pulak...cuak tul aku...sampai je tmpat parking lg la..makin sakit pulak, terasa mcm ada sedikit cecair yg keluar...tp aku still boleh jalan lg..bergagah jugak berjalan kaki dari parking then naik lif sampai ke tingkat 6 utk ke ward bersalin..xtau nak tuju mana, situ je lah..

pastu staff kat situ suh aku masuk 1 bilik tu utk cek bukaan...sekali cek mmg sgt memeranjatkan aku dia kata, "Puan, dah buka 10cm..dh boleh bersalin ni, tinggal nak push je..tp tunggu dulu, jgn push lg..sy nak panggil Dr Seri dulu.." boleh pulak tahan2 dulu jgn teran..hihi..

amik ko..dah 10cm...mmg pasrah je la nak bersalin dh..rasa tak bersedia mental lg..takutnya..sambil2 nurse tu tgh prepare2 peralatan apa2 yg patut, dia tanya aku.. "Tadi naik atas guna apa?" aku ckpla jln kaki.. pastu dia ckp, "kenapa x minta wheel chair ke..atau masuk ikut emergency? wah..kuat betul la u naik sini jalan kaki, nasib baik xterbersalin je dlm kereta ke or dlm lif...

hu..bahaya..manala aku tau dh bukak 10cm..suami aku lg la.."mujurla ayg xbersalin dlm kete..kalau xhabisla kete kita"..cett.. 

Sementara tunggu Dr sampai, aku pon rasa mcm dah xtahan sgt..rasa mcm nak keluar sgt dah baby..last2, Dr sampai juga..lega...dah boleh start meneran..puas jugak nk meneran tu..sbb aku asik tibai ais je..org kata kalau minum ais, nanti baby tembam..tak sempat nak pantang ais..ingat lambat lagi bersalin..akhirnya, dapat juga aku bersalin secara normal..alhamdulillah..masuk bilik bersalin lebih kurang pukul 9.30 pg, pukul 10.02 pagi aku dah selamat bersalin.. sangat bersyukur.. betullah kata orang, kalau anak rapat, lebih mudah sikit bersalinnya sebab lg pun jalan dah ada.. masa bersalin anak pertama dulu, rasanya sakit lagi lama sbb jalan xbukak lg..lgpun induce..huhu..pengalaman sungguh..
Fresh dari oven...hehe
En suami main taruk je tudung aku cenggitu..muka dah tak larat setelah berusaha meneran..
Adam geli dgn baby baru..hehe..kelakar la Adam ni..
Alhamdulillah, kali ni baby xkuning..mungkin sebab darah aku dgn darah baby sama, atau sebab sebelum bersalin aku sempat minum sedikit susu kambing..atau sebab sebenarnya Allah dah aturkan semua ini utk aku.. cuma, aku yang kene tahan ward disebabkan aku ada................. aku rasa perlu sambung next entri la sebab panjang sangat..kang korang malas lak nk baca panjang2..hihi..
Hai pokcik2 n mokcik2..disebabkan ibu kene tahan wad, saya pun ikut sekali la duk kt sepital ni..lamanya berkampung kat sini..boring..jadi, hobi saya mengelamun je la..



No comments:

Post a Comment

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...