Thursday 20 June 2013

Bersama Prof Dr Muhaya

Minggu lepas, kakak aku ajak gi Program Dari Wanita Untuk Wanita Siri III Bersama Prof Dr Muhaya Mohamad di Butik Lifestyle Modest Culture, Taman Putra Kajang..Percuma penyertaan 100 orang.. Aku nak kongsikan sedikit sebanyak apa yang aku dapat daripada program ini..Oh ye..terlebih dahulu aku nak bgtau niat utama Prof bukak butik ni adalah supaya wanita2 di luar sana, berpakaian yang menutup aurat, mengikut syariat, pakaian yg terus boleh bawa solat, sebab ada pelapik dagu, lengan pun jenis yang bergetah, xyah pakai stongan dah..dalam masa yg sama boleh bergaya..hehe..

Syoknya, first time jumpa dia secara real..kengkadang masa dulu2 buat check-up kt PCMC ada gak husband aku terserempak dgn dia, tp aku x sempat nk tgk..tau2 dia dh hilang dr pandangan..Prof ada buat pengisian sikit pasal penampilan diri, grooming ni datang dari hati.. kalau hati cantik, insyaAllah yg kt luar pun akan cantik jugak..maknanya kalau hati kita bersih, akhlak yg mulia akan dapat dipamerkan..

kita juga perlu ada sikap rendah hati, bukan rendah diri..betulkan diri sendiri terlebih dahulu sebelum betulkan orang lain..Utamakan solat walau di mana pun kita berada..Solat sunat dhuha jangan tinggalkan..yg ni sgt berat dilakukan..semoga slps ni diringankan hati ku utk menunaikannya..Amin..

Prof juga seorang yg sukakan kekemasan dan smart..menurut beliau, semasa lecture kt ukm dulu, bila time lecture dia, semua student menyemartkan diri, bagi yg lelaki, barulah nak masukkan baju ke dlm seluar, semua org merapikan diri, sbb Prof byk kali bising ttg hal penampilan diri..bahkan dlm keluarganya juga kalau anak2 nak keluar dgn dia, dia akan bgtau kalau nak ikut mak, pakai jgn selekeh2, kalau selekeh2 jgn ikut..

Menurut Prof juga, orang yang berjaya always look good..
Personality pemakaian seseorang ada 4 jenis:
1)natural-orang yang suka memilih warna2 yg selamat cth cam kelabu..
2)romantik-cara pemakaian dia suka accessori yg detail..cth: baju yg ada ropol2, brooch, gelang2 dan sebagainya..
3)classic-seorang yg matching..warna2 yg mcm org tua..hehe..coklat..
4)dramatik-org2 seni suka gaya yg mcmni..warna yg contra..

kadang2 personality pemakaian ni boleh berubah ikut persekitaran, tapi hakikatnya seseorang tu mmg akan ada patern cara pemakaian yg dia suka..betul kan? kdg2 bila dah suka corak mcm tu kdg2 secara xlangsung kita akan pilih corak yg lebih kurang sama je..

Prof ckp, dlm mengharungi kehidupan sehari2 ada beberapa benda yg kalau kita nak spend  mahal pun xpe asalkan selesa..sebab hari2 nak guna mende tu..
1)  kasut - hari2 pasti pakai kan
2) berus gigi - setiap hari 2-3 kali berus gigi
3) bantal dan tilam - setelah seharian penat bekerja, pasti waktu mlm kita nak berehat, mmg berbaloi kalau dpt tilam yg best..
4) cermin mata/sunglass

contoh mcm baju, beli baju yg mahal sikit tapi berkualiti, beli sikit sahaja, tapi pakai selalu..lebih baik dari beli banyak2 baju, tapi xselesa pakai, pastu terbiar je dlm lemari.. aku penah jugak dengar tazkirah dlm radio IKIM.fm, ustaz tu kata, rezeki berkat bila kita guna selalu apa yg kita beli tu..kalau kita xguna kan membazir namanya..betul jugak tu..

bila aku tgk, baju dlm wardrobe aku tu byk sgt ..mcm dah xmuat, tapi rasa mcm xde baju..huhu..tp lepas dgr tazkirah ustaz tu..terus je rasa, lepas ni xyah beli baju dah..pakai je baju yg ada sampai xle pakai dah..kalau nk beli pun baju raya je sepasang setahun..tp tahun ni dah terbeli dua pulak..alamak!

Prof bersama anak beliau..




Sebijik baju mcm Prof Dr Muhaya..

Baju dr Butik ni, yg signature Prof harganya RM450 sepasang sekali tudung..mmg mahal la sikit..kalau tudung sahaja RM110..bila aku test pakai tudung tu mmg best..selesa..dan xpanas..dlm hati, mcm teringin nak beli satu..hihi..
kitorang try2 je..tp xbeli pun lg..kakak aku mcm berminat nk beli sama mcm tu..
baju signature Prof ni kalau dah habis patern mcm tu, terus habis la..satu design ada dlm 18-20 lebih krg..yg purple tu aku suka!! ada sapa2 nk belikan utk aku x?? hehe..

1 comment:

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...