Friday, 3 August 2012

Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia 1-7 Ogos

Sempena Minggu Penyusuan Sedunia ni, aku nak ucapkan selamat menyusukan bayi anda, semoga kita dapat beri yg terbaik buat mereka.. polisi penyusuan susu ibu di Malaysia ialah semua ibu2 digalakkan menyusukan bayi mereka dengan susu ibu sahaja dari lahir hingga berumur 6 bulan dan meneruskannya hingga berumur 2 tahun. Makanan pelengkap mula diberikan apabila bayi berumur 6 bulan (180 hari)...

2 ogos yg lalu, aku tlh menghadiri Majlis Pelancaran Minggu Penyusuan sedunia peringkat kebangsaan di Putrajaya..

Ni adalah buku programnya..

hari tu, aku sampai agak awal jugakla..dh lama xke Putrajaya sejak aku posting kt Sepang ni..rupa2nya dh byk perubahan yg dilakukan..termasuklah bilangan parking yg tlh bertambah..alhamdulillah..xla jauh sgt nk menapak ke auditorium.. tambahan pula jln masuk ke parcel E dr Alamanda pun dh ditebuk...tebuk?haih..xtau nk guna perkataan ape..ekeke..sbb sblm ni asal lalu ikut Alamanda je mesti kene lalu bulatan kecik tu, tp skg dia dh tebuk jln tu, xyah nak lalu bulatan tu lg..bagus2x..xla jem memanjang..

Majlis ni telah dirasmikan oleh Menteri Kesihatan kita.. Dato' Seri Liow Tiong Lai.. aku duduk agak depan jugak time tu.. ye la..biar mudah ilmu masuk..hihi.. amin..



Forum

makanan pelengkap utk bayi yg berumur 6-8 bulan..(gmbr atas)teksturnya berbeza dgn bayi yg berumur 9-11 bulan..(gmbr bwh)


mknn bayi 6-8bln (tekstur-lenyek), waktu minggu pertama 6bln, mknn perlu dikisar.. lepas tu, boleh lenyek2..bubur jgn terlalu cair, sbb kalau terlalu cair, nnt bby akan kurang zat makanan, bby akan mudah rs lapar..

keperluan kalori bagi baby berumur 6-8bln..

yg ni mknn utk bayi 9-11 bln (tekstur- potong kecil2, membantu bayi belajar mengunyah walaupun xde gigi lg, ia blh menguatkan gusi)


ni pun blh bg bby gk..mana yg ketul2 tu utk 9-11bln..

okla setakat ini dulu buat kali ini... jumpa lg..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...