Sunday, 13 January 2013

Keinsafan dan keazaman~

sumber dr cik google..

Assalamualaikum..              
Sudah 2 minggu kita melangkah ke tahun 2013..masing-masing dah lama memasang azam tahun baru..kira aku dh lewat memasang azam bg tahun 2013 ni..huhu..xpelah.. yg penting diri ini sentiasa ada azam baru tak kira awal tahun ke..tengah tahun ke..atau hujung tahun.. Tahun 2013 ni, aku sgt berharap agar KPI aku untuk dunia dan akhirat adalah seimbang.. ntahla tiba2 rasa nak perbaiki diri menjadi lebih baik lagi.. kenapa aku yang dulu tak sama dgn aku yg sekarang..dari segi kerjaya, mmg aku akui kadang2 rasa down jugak bila terlampau banyak KPI yang perlu dicapai tapi tak jugak tercapai..kadangkala kerja yang melambak2 macam tak masuk dek akal bila nak kene buat sorang2..aku sangat berharap agar bos tambah lagi post baru kat tempat aku..tambah2 bila bos pun selalu point kat aku..hua..hua..ramai juga staff yang minta aku pindah ke tempat baru dgn harapan kurang sket stress bila berhadapan dgn bos yg macamni..ntahla bg aku, kat mana2 pun sama.. ada kelebihan dan ada kekurangan masing2..dah beli rumah kat sini, tak kan nak pindah balik kg tinggalkan rumah mcm tu aje..byk kene fikir..aku kene kuatkan semangat, yang penting, kita buat kerja sebaik dan semampu yang boleh..
Kekuatan dalaman aku rasa sgt penting, maksud aku kekuatan rohani..sebab kalau rohani kita lemah, mmg kita akan rasa lagi tertekan dan tak tenang..sebab tu lah aku rasa aku perlu baiki diri dengan memantapkan rohani..bila rohani kita kuat, sebesar mana pun ujian dan cabaran hidup, pasti kita dapat mengharunginya dengan tabah..
Checklist utk akhirat:
1)      Ganti puasa, lepas tu bolehla puasa2 sunat
2)      Setiap hari baca Al-Quran, walaupun 1 mukasurat
3)      Istighfar 70x
4)      Sebelum tidur baca surah Al-Mulk
5)      Solat malam
6)      Solat Dhuha
7)      Selalu menghadiri majlis ilmu
8)      Selalu zikir Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu akbar
Cukuplah ini dahulu, semoga aku dapat istiqamah dgn amalan ini..Bila hati ini sentiasa bertaut dgn Allah, serta-merta hati kita akan berasa tenang..Ya Allah, rindunya aku saat-saat bersama dgnMu.. kadangkala, bila mendengar lagu2 nasyid yang mengingatkan aku padaMu, hati ni rasa sayu dan air mata pun bergenang...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...