Friday 22 June 2012

Berkursus di Impian Morib

18 hingga 20 Jun, aku menghadiri kursus pengurusan obesiti dan preskripsi senaman peringkat negeri Selangor yg diadakan di Hotel Impian Morib.. disebabkan aku sdg menyusukan Aqil sepenuhnya, aku xsanggup nak tinggalkan dia dgn bibik selama 3 hari 2 malam, so aku hangkut semuanya sekali (Adam, Aqil dan bibik).. sebelum tu aku dh inform urusetia kursus utk minta blk single spy tak mengganggu peserta lain yg kemungkinan sama blk dgn aku.. aku dh ade pengalaman yg menyakitkan hati dulu bila rakan sebilik complain menyusahkan dan nanti ganggu tidur bila ada bby, aku fhm mmgla mengganggu sikit tapi cubala ckp baik2..ayat dia mmg menyinggung perasaan aku... dh la mls nk igt blk perkara yg dh berlalu..

Berbalik kepada kursus tu, apa yg aku dpt ialah kalau kita bersenam, nak pastikan betul2 dpt bakar kalori ialah :-

1) Mesti berpeluh
2) Lebih 20min
3) Tercungap2

Sekiranya kita bersenam, masih belum capai ketiga2 perkara di atas, bermakna senaman yg kita buat tu xberkesan dan xterbakar kalori..

Gambar ni dari En Google.. ni cth brisk walk
 Teknik yg betul ialah
  1. Bahu lurus
  2. Siku rapat ke badan
  3. Ayunkan tangan
  4. Genggam sedikit
Korang tau x kenapa kita perlu ayunkan tangan? kdg2 tgk org men belasah je jln laju..mehla aku bgtau, sbnrnya kalau kita just jalan xayunkan tgn, nanti lemak2 tu terbakar yg bhgn kaki je..yg bhgn atas xterbakar..nanti kaki je yg slim, tp yg atas tak...jd, bila kita ayunkan tgn, secara xlangsung kita menggunakan otot di bhgn lengan, so, lemak2 ni akan terbakar juga..


Bagi wanita, lemak biasanya terkumpul di bahagian pinggul dan punggung manakala bg lelaki lemak sgt suka berkumpul di bahagian abdomen (perut)..ni semua disebabkan oleh pengaruh hormon..


 wanita


lelaki





No comments:

Post a Comment

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...