Monday 27 March 2017

Pengalaman bersalin Anak ke-4

Assalamualaikum...

Last check-up sebelum bersalin hari tu hari khamis.. waktu tu Doc Seri cakap kepala baby dah engaged kat bawah.. jangkaan berat baby ialah 3.2 kg.. 😨😨
Baby2 sblm ni 3.11 kg, 3.05 kg dan 2.8 kg..
Besau betul kali ni.. Dulu masa Aqlan Doc estimated 3.2kg gk, tp keluar 2.8kg.. kira ok la.. kali ni..aku dah risau2.. takut kene gunting atau terkoyak dan jahit byk tu yg paling digeruni.. dalam masa yg sama, aku amalkan la petua tak nak bagi byk terkoyak time meneran ialah sapukan minyak kelapa dara kat perineum.. aku buat pun tak la setiap hari.. rasa nk sapu aku sapu la..

Waktu jumpa doc tu husband aku ckp kalau tak bersalin juga jumaat, sabtu atau ahad, nk induced je. So ahad mlm tu admit, isnin baru induced.. aku dah cuak2 dah.. tak nak.. sakit woo... tanpa tak sengaja air mata aku dah meleleh dah.. mcm dah pasrah je nk kene induced.. aku doa harap2 baby keluar lebih awal tanpa induced..

Sabtu 18 Mac 2017 - kakak aku buat kenduri aqiqah dan majlis kesyukuran serta doa selamat sempena pembukaan kedai Az- Zain Bangi.. kedai tu dah lama buka tp belum buat lg kenduri.. so makan2 dulu.. waktu ni contraction sikit2 je.. xde lg rasa nak bersalin..

Petang tu husband dah booking hi tea kat Harrods KLÇC berdua je.. ala2 dating gitu.. hehe..  anak2 semua ibu yg jaga.. cuti2 sekolah ni mudahla sikit..



Lps minum ptg, solat maghrib dan sempat lg pi tengok wayang cerita king kong. baby dlm perut cemas bila dgr bunyi kuat king kong tu.. aku duk pegang je perut.. byk juga aksi2 yg mendebarkan dlm tu. Keluar je cinema terus pi makan kat Chilli's.. first time makan kat situ.. sedap juga makanannya.. mashed potato dia sgt sedap.. makan sampai pukul 11 lebih.. lps mkn, terus ke rumah kakak ipar sebab sepupu diorang dr johor datang.. diorang mmg sangat peramah.. borak2 sampai pukul 2 pagi.. sampai rumah dah pukul 3 pagi..


19 Mac 2017 - Dalam pukul 9 lebih pagi aku mcm dah rasa sakit contraction yg lain drpd biasa.. sakit tu dh rasa sampai ke pangkal paha.. kekerapan dia mcm 30-40min sekali.. sambil tahan2 sakit tu aku kejutkan husband ckp mcm dh rasa sakit sikit2 la.. mlm td tdo lambat jd dia pun nk bgn lmbt la hr ni.. dia ckp tunggu dah 5 kali sakit contraction bru kejutkan dia..  amboii... boleh pulak cenggitu... hari ni sbnrnya plan nk pi usrah kat sg buloh.. bila dh mcm ni terpaksa batalkan niat nk join usrah tu.. jadi masa tak rasa sakit contraction tu.. aku buat2 la kerja rumah sikit.. basuh baju.. sidai baju.. lipat kain.. lepas dah siap tu aku duk minum susu kurma yg super sedap tu sambil on channel korea.. sambil2 baring tu aku rasa lagi contraction yg mcm td dan terasa sesuatu keluar.. aku cek .. rupa2nya dah keluar tanda lendir2 merah kecoklatan.. terus la aku kejutkan husband.. bang dah keluar tanda la.. jom la pegi hospital.. terus dia terjun dr katil dan bergegas bangun.. Hari tu doc Seri dah bgtau, kalau keluar tanda je terus ke hosp .. jgn lewat takut terberanak dlm kereta pulak.. sbb aku ada history smpi hosp je dah 10cm.

Dalam pukul 12 lebih tghri kitorang keluar rumah menuju ke PCMC. Mujur hari ni hari Ahad.. mmg tak jem sgt la.. alhamdulillah.. sampai hosp, terus menuju ke labour room. Midwife buat ctg dan cek bukaan baru 2-3cm..so, kitorang mintak nk makan tghri dan solat zohor dulu. Sambil tu hantar borang kt admission kaunter kat bawah.. Staff kata jgn keluar dr hosp tau.. mkn kat dlm je.. kitorg ckp ok. Sambil jln menuju ke restoran Kre ate tu ada juga sesekali contraction dtg menyerang..

Siap makan dan solat dlm pukul 3.45pm terus pi labour room balik.. then dpt bilik.. stay dulu kat bilik sementara tunggu bukaan lebih banyak.. aku sempat tido2 dulu sbb mengantuk sgt.. mlm td tdo lambat.. husband aku dh bantai tdo lps subuh td..aku ni xtdo2 lg.. lps solat asar cek bukaan lg, dah 4 cm. Diorg tanya nak epidural tak? Aku mula2 teragak2 nak amik ke tak sbb aku kan xjdi induced.. aku plan kalau induced mmg nak amik epidural.. kalau dh baby ni sendiri nak keluar, kononnya tak nak la amik.. tp memandangkan sakit contraction dh makin sakit, aku dh mcm lemah je.. lg2 Dr Seri offer aku suh amik supaya aku tak rasa sakit masa nak bersalin ni.. pastu aku tya staff, kat sini ramai tak yg amik epidural? Dia ckp mostly amikla.. so aku pun mcm dah goyah.. terus aku cakap kalau macam tu saya nak lah.. hehe..

Nak dekat maghrib masuk labour room.. solat2 dulu.. pastu diorg nk cek ctg, tekanan darah, cek bukaan, bg ubat berak dan cucuk epidural.. kali ni doc lain yg cucuk epidural.. dulu Doc Annurada.. kali ni Doc Ana.. lps dah cucuk tu, terus rasa kebas kaki kiri aku.. belah kanan tak kebas.. masa contraction still lg aku rasa sakit esp pangkal peha kanan aku..

Aku bgtau staff nurse yg aku masih lg rasa sakit.. Dr Ana dh siap2 bgtau kalau still rs sakit, tambah lg dos.. so, diorg pun naikkan dos epidural tu.. lps tu dh makin kurang rasa sakit.. bila bukaan dh 9cm kalau xsilap aku, Doc Seri pun masuk.. dia nk cek bukaan dgn tidak sengaja, air ketuban aku pun pecah.. tp rupanya kali ni sikit je air ketubannya.. dulu ms Aqlan aku rs mcm byk je.. terasa2 air hangat mengalir ms kene pecahkan ketuban..

Dari semasa ke semasa Doc Seri dan staff nurse cek bukaan.. sampailah diorg dah nampak rambut.. terus diorg suruh teran.. aku mmg dah tak rasa sakit.. tp bila suruh teran.. mujur aku boleh teran.. apa yg aku dah baca dlm blog org tips2 sewaktu meneran, aku pon praktiskan la.. mula2 tarik napas... pastu tahan... waktu tahan napas tu la kita teran sekuat hati... pastu baru lepas napas.. pastu tarik napas lg... tahan... teran sekuat hati... lepas napas.. terus kepala baby dah keluar, alhamdulillah.. rasanya mudah bersalin kali ni berbanding yg lepas.. dulu aku rasa kucar kacir je saat2 meneran. Kali ni well prepared la sbb tunggu baby ni la lambat sgt keluar, so, aku sempat la tambah2 info tips meneran la...  tips2 tak nak koyak la..

Tepat pukul 10.28pm baby girl aku pun lahir.. lepas keluar je baby dibalut dgn towel dan diletak atas dada.. terasa beratnya baby ni.. amik ko.. berat dia 3.5kg.. paling besar antara anak2 aku yg lain..
Sekali lagi bersyukur sgt sebab tak de koyak dan xde jahit.. alhamdulillah.. kiranya tips yg dishare dlm blog tu menjadila.. so, korang yg tgh pregnant tu, rajin2 la amalkan vco tu.. ada gk aku bc yg tak menjadi... jgn marah aku eh kalau xmenjadi.. tu semua terserah pd Allah yg berkuasa menentukan..  banyak2 lah berdoa..






6 comments:

  1. wah ada blog juga rupanya puan jiha ni.... nanti rerajin saya serbu lg...

    ReplyDelete
  2. Tahniah JIha... lama tak jenguk blog dia. JIha amik VCO yang mana.. boleh share brand apa tak. =)

    ReplyDelete
  3. Jiha,salam.azimah opto ukm.jiha Ada blog rupanya..try search bersalin ke empat tetiba terbaca blog jiha ni.thank u sharing jiha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam.. saja mengisi waktu lapang, kdg tak berapa lapang tu yg asik tertangguh je nk tulis..hehe..

      Delete

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...