Thursday, 18 July 2013

Pemakanan di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum..

Diam tak diam dah 10 hari kita berpuasa..sepatutnya dari awal lagi perlu dipublish..tp skg baru nak taip..hehe..ni contoh menu dan jadual makan di bulan puasa..

Masa
7.30 malam (waktu berbuka, mulakan dengan makanan ringan-contoh: kurma 2-3 biji+kuih 2 ketul+air buah-buahan tanpa gula (air tembikai, kan dah manis, xyah buh gula)

pastu gi solat maghrib dulu (bila kita mkn xbyk sgt, ringan sikit badan tu nak solat..xla termengah2)

8.00 malam (menu utama berbuka)-nasi/mi+sayur+ikan/ayam/daging+buah

pastu gi solat isyak dan solat terawih (solat terawih kan byk rakaat, so, dpt la bakar balik kalori yg dah mkn tu)

10.30 malam (moreh)-makanan ringan/snek-kuih ke..puding roti ke.. (maksud makanan ringan kat sini bukanlah yg jajan2 tu ye..)snek ni terbahagi kpd 2-ada snek yg sihat, ada snek yg tidak sihat..so, better pilihlah snek yg sihat..

pastu tidur

4.30 pagi (sahur)-(menu utama)-nasi/mi+sayur+ikan/ayam/daging+buah

kalau nk tambah tenaga lagi-5.30 pagi tu, minumlah susu ke..milo ke.. 

 Tips2:
  1. Kurangkan makanan yang tinggi garam-boleh menyebabkan dehidrasi,cepat haus-kita akan jadi cepat letih dan tidak berdaya
  2. Pastikan setiap waktu makan/snek perlu disertai dengan sekurang-kurangnya 1-2 gelas air
  3. Hidangan sup adalah digalakkan kerana kandungan airnya tinggi dan kandungan lemaknya rendah
  4. Sebaik-baiknya bersahurlah pada waktu pagi dan bukan sebelum tidur untuk mengelakkan waktu berpuasa yang lebih panjang
ok, setakat ini sahaja..selamat berpuasa!!
   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...