Thursday 16 November 2017

Arissa ~Start Makanan Pelengkap~Makanan baby 6-8 bulan

Assalamualaikum..
Sedar tak sedar baby Arissa dah nak masuk 8 bulan. Mula agak nerves nk mulakan Arissa dgn solid food. Ntah papekan padahal anak dah masuk 4. Aku start bagi Arissa makan masa umur dia 180 hari~6 bulan la.. aku mulakan dia dgn bubur nasi kosong 3 hari..pastu baru puri sayur carrot 3 hari.. puri brokoli 3 hari..kalau ikutkan 4 hari tp aku mcm xsabar dan boring asik mknn yg sama.. so far Arissa xde alahan .. bila dia dh ok dlm penerimaan mknn dan agak gelojoh juga ketika mkn, mana taknya masa umur dia 4-5bln mcmtu dh terliur tgk org lain mkn, aku xnak mulakan makanan pelengkap terlalu awal.. perut baby belum bersedia lg nk terima mknn+sistem pencernaan baby belum matang sblm umur 6bln.. tang ni aku ikut guideline.. lagi 1 byk aku baca kt blog2 org, diorg start bg puri buah dulu drpd puri sayur.. kalau ikut bos aku dulu kt Jab Kesihatan Neg Selangor, bahagian pemakanan dia ckp bagi puri sayur dulu baru buah sebab bila kita dah start buah dulu, baby akan suka rasa buah yg lebih manis, bila nk bg sayur nnt bby xnak sbb sayur biasanya kurang rasa. 

So better bg sayur dulu, bila baby dah boleh terima sayur, baru kita perkenalkan buah. 

Cara aku, walaupun aku tak bekerja, kerja di rumah memang banyak ... aku prepare puri sayur banyak2..dan puri buah sejenis. Antara sayur yg aku gunakan ialah carrot, brokoli, kacang buncis, labu manis dan kacang peas. Buah pula, setakat ni buah epal. Pernah juga beli buah lai.. tp xsempat dipurikan, abg2nya dah habiskan dulu.. Stimkan dan blend, pastu frozenkan dlm bekas ais berpenutup. Bila dah beku, aku pindahkan kiub2 puri tersebut ke dalam ziplock, catat puri apa dan tarikh. Beli bekas  tu kat Daiso.. harga RM5.60. Pastu dlm 2-3hari sekali aku akan masak bubur nasi+stok ayam yg dibuat sendiri@ayam.. Biasanya aku akan keluarkan siap2, malam sebelum atau awal pagi kiub2 puri sayur dlm bekas kecil dr freezer ke chiller. Aku akan keluarkan 3 ketul, 1 utk sarapan, 1 utk mkn tengahari dan 1 utk mkn mlm. Kdg2 aku bg puri epal sebagai snek, tu pun tgk keadaan..kalau nampak dia mcm lapar je.. 


Dari kiri puri brokoli, puri epal, puri carrot


Puri kacang peas~setelah dikeluarkan dr bekas ais.
Puri japanese sweet potato.. sedap, yg ni kadang2 aku bg dia makan macam tu je, kadang2 campur dlm bubur nasi
Yg ni puri carrot+saleri+kentang-sayur2 yg aku masukkan masa buat stok ayam. So sekali kerja je lah.. stok ayam dapat..puri sayur dapat..
Puri labu manis.. nak cari butternut squash xjumpa2 lg..
Stok ayam yang aku buat sendiri..ayam dan tulang ayam dh tenggelam dalam tu tak nampak dh..masukkan carrot, saleri, bawang kuning sikit.. xigt ada letak bawang ke tak yg ni..kdg letak..kdg tak letak..xde tambah bahan perasa..xde gula.. xde garam.. biarkan rasa semulajadi ayam dan sayur2an je ok..
Stok ayam yang telah siap utk dibekukan.. masa nak buat bubur nasi, campak 1 ke 2 ketul dlm tu..baru rasa sedap sikit baby makan.. xde la plain sgt.
Yg ni pulak..lepas aku tapis stok ayam, ada sayur2 n daging ayam... so, aku blend utk jadikan puri..belah kiri tu isi ayam, belah kanan tu geng2 sayur dr stok ayam. Kdg2 geng2 sayur stok ayam ni aku campak dlm bubur nasi.
Bekas2 yg aku gunakan utk buat puri ni semuanya berpenutup.. ini bertujuan utk mengelakkan kontaminasi silang dlm freezer kita tu..tak nak ada bau lain pulak yg melekat pd puri tu.
Bila puri2 tu dah beku, aku keluarkan dan masukkan ke dalam plastik ziplock. Catatkan tarikh dan nama puri.
Yang ni pulak bubur nasi+stok ayam yang sudah diblend. Aku akan masukkan dalam bekas kecil2 utk sekali makan. Dlm bekas tu agak2 je la letak bubur nasinya sebab nanti aku akan tambah lg puri sayur dlm tu masa nak makan.. agak2 Arissa habis.. xde la penuh..dlm setengah atau 3/4 bekas tu. Biasanya aku masak utk 2-3 hari macamtu.
Kadang2, aku buat bubur nasi tu tambah stok ayam+jagung manis sikit+kacang peas sikit..tu kaler dia lain mcm sikit.
Kalau rasa yg sama masa makan yang berturut, biasanya aku tengok Arissa mcm boring..mula la dia dongak2kan kepala la.. xnak buka mulut la.sembur2la...jadinya, apa yg aku buat ialah rasa yang berbeza setiap kali waktu makan.
Contohnya: 
Sarapan: bubur nasi+puri brokoli
Tengahari: bubur nasi+puri labu
Malam: bubur nasi+puri kacang peas/kcg buncis
Kali ni aku dah terus masukkn ayam dalam bubur tu siap2.. usia Arisaa pun dah nak masuk 8bulan.. aku tak sempat lagi beli ikan utk bg Arissa makan..

Selain nasi, aku juga pernah bagi Arissa makan spagetti+stok ayam pastu blend. Ada masa aku bagi oats+puri epal. Kadang2 beras putih+beras perang. 

Masa umur Arissa 6 bulan, aku bg tekstur bubur yang sedikit cair... semakin bertambah umur, aku bg tekstur yg lebih pekat lagi..kang nanti bila dia dah start tumbuh gg, tekstur bubur akan berubah lagi.. lebih kasar supaya dapat melatih dia menggunakan gg, gusi dan rahang semasa makan.
Semoga Arissa membesar dengan sihat ye nak..

No comments:

Post a Comment

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...