Wednesday 24 December 2014

Turki: Hari kelima di Pamukkale

Ni gambar dari en google eh..

Pamukkale membawa maksud Cotton Castle (atau Istana Kapas ) dalam Bahasa Turki.. di mana kawasan ini terbentuk dari mineral yang membentuk teres2 yang berwarna putih. tempat ni agak tinggi macam bukit dan teres2 kolam air panas terbentuk..suhu kolam air panas ni mencecah ke 35 darjah celcius.. sangat cantik pemandangan di sini..nampak macam tempat bersalji padahal tak... cuma hari tu kitorang xdpt nk bergambar byk2 kt sini sebab tau la kan travel dgn budak2 ni mmg sgt mencabar.. Kat sini la nk solat zohor jama' dgn asar pastu Adam dan Aqil bergilir2 nk "berry" plak.. nk cebokkn diorg satu hal.. dah kene beratur pjg..   Masa yang diperuntukkan di sini amat limited sebab petang ke malam (xigt da..) adalah flight ke Istanbul semula.. Dari tempat turun van persiaran ke teres2 mineral ni  sangatttttla jauh.. nikmatilah pemandangan yang rasa macam muka kita ni  tertepek kat buku sejarah..haha.. macam padang jarak padang tekukur pun ada tapi tempat ni mmg byk sejarahnya..

 Pemandu pelancong menerangkan tempat ni..

Jauh nak berjalan ni..

Pemandu pelancong tu kata kat sini boleh rendam2 kaki sahaja.. tapi air dia agak beracun sebab tu xde orang berendam.. sorila, tak dapat amik gambar dari angle yang cantik sebab kene jaga anak2 dalam stroller.. husband je yg dapat turun bawah.. tapi xsempat juga nak bergambar byk2 sebab kesuntukan masa..huhu..

Kolam air panas dalam Antique Pool ni boleh berendam..tapi memang bykla mat saleh-mat saleh dalam tu..dan pakaian mereka faham2 je la.. mujur aku rabun..jadi xnampak sgtla..haha..

  jernih air dalam kolam ni..

Ni pun gmbr dr google jugak... Subhanallah cantiknya!!

Petang ke malam tu kitorang berlepas ke Istanbul semula dan sambung jalan-jalan kat sana lagi..



4 comments:

  1. Subhanallah..canteknya..
    Beruntung dapat melawat ke tempat orang

    ReplyDelete
  2. Salam..best baca..plan nk gi turki sendiri bw anak2..senang kan tolak stroller ? Ada x naik bas?

    ReplyDelete
  3. Salam..best baca..plan nk gi turki sendiri bw anak2..senang kan tolak stroller ? Ada x naik bas?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aah..area istanbul, pamukkale, ephesus semua sy guna stroller..senang..walaupun jauh kene menapak tapi jalan dia mmg stroller friendly.. ada naik bas dan juga train/tram bawa juga stroller..

      Delete

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...