Friday 8 April 2016

Review Hotel Vila Ombak di Gili Trawangan, Lombok

Assalamualaikum..

Banyak hutang entri aku kat korang..ntah ada org baca ke tidak..haha.. perasan je lebih..kihkih.. seperti yang dijanjikan, aku ada bagitau dlm entri day 1 ke Lombok pasal aku nak review sikit pasal Hotel Vila Ombak ni.. Sori sangat2 sebab lambat.. biasala kerja sbg surirumah sepenuh masa ni lagi superduper busy berbanding jadi seorang pegawai sains pemakanan..huhu.. tetiba rindu kerja ni..sob..sob..

Ok. ni aku review dari pandangan mata aku dan pengalaman sepanjang stay kat sana.. takde kene mengena dgn yg hidup atau yg mati oke.. so far, staff dia semua ok. Sebelum tu, aku nak bagitau yang Hotel Vila Ombak dgn Ombak Sunset adalah hotel adik-beradik maksudnya owner sama atau yg ada pertalian darah la camtu.. kedudukan Hotel Vila Ombak adalah paling dekat dgn jeti utama Gili T berbanding Ombak Sunset. tapi kalau nak dibandingkan dengan hotel lain aku tak pasti la sebab ada hotel yg dekat.. ada hotel yg jauh...so, sblm booking tu pastikan korang baca dulu review pasal hotel tu.. sbb aku tgk ada hotel yg kat kebun kelapa nun.. jauh.. 

Dari jeti utama ke Hotel Vila Ombak ni.. kalau travel dgn budak2, mmg rasa jauh..nak2 bdk2 kalau dah penat jalan..tapi kalau travel dgn kawan2 atau suami isteri je bagi aku,,ok je kalau nak jalan..

Hari tu, kitorang booking bilik yg ada 1 katil king dan 1 sofa bed. sofa bed dia besarla jugak mcm katil queen je aku tgk, mmg sesuaila utk anak2 aku, Adam dan Aqil, 5 dan 3 tahun masa tu. katil king aku, husband dgn si kecil Aqlan la.. 

Pasal bilik air pulak, diorang mmg suke ye tandas jenis open air ni.. haha.. sebelum korang guna tandas, perhatikan dulu kat atas, ada tak mende2 yg mencurigakan..haha.. takut ada org mengintai.. naya weii.. tandas dgn shower jauh sikit.. sini xde hand shower, pyh sikitla nak mandikan budak2.. ni pd aku la sebab aku biasa mandikan bdk2 dgn hand shower..senang sikit.. menangis2 la si Aqlan tu bila mandi shower.. sabar jelah..

okey.. ni lagi satu perkara yg SANGAT...SANGAT.. PENTING!!.. pasal cafe dia.. sebagai seorang Islam, aku amat menitik beratkan pasal pemilihan makanan halal.. aku tau Lombok ni mmg 96% beragama Islam.. mmg byk makanan halal.. tapi kat cafe ni rupanya dia serve juga vavi, bacon.. siap ada tanda non-halal.. even dia masak guna peralatan berbeza, tapi pinggan utk serve tu sama sahaja..pinggan putih.. husband aku jumpa manager dia, tanya macam2 pasal dia handle makanan halal dan non-halal mcm mana.. kalau pasal gelas sah2 ok sbb tempat basuh gelas berbeza dgn pinggan makan dll.. so, manager tu ckp dia tak terfikir pun pasal pinggan tu.. aduii.. dan dia berterima kasih sbb bgtau psl tu.. akhirnya manager tu sediakan pinggan khas warna merah untuk kami sekeluarga, pinggan baru yg diambil dr cafe lain yg dikendalikan oleh hotel ni tp katanya situ mmg takde serve mende2 non-halal.. so, kitorang makan apa yg kitorang yakin boleh makan je la.. aku tau la Gili T ni mmg ramai la mat salleh dtg tp org Islam pun ada juga.. jd diorang kene la prihatin sikit psl pengendalian makanan halal ni.. 

ok..itu je yg aku nak bgtau.. bawah2 ni aku letak sket gmbr2 sekitar bilik tu..


















Hotel Vila Ombak mengadap sunrise..manakala Ombak Sunset mengadap sunset.. maknanya Ombak Sunset jauh lg kebelakang dan for sure lagi2 jauh dari jeti utama Gili T.  

No comments:

Post a Comment

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...