Tuesday 9 April 2019

Trip Europe I : Rome, Italy

ROME

Sebelum aku meneruskan cerita tentang tempat-tempat yang dilawati, nak bagitau yang kat Italy ni ada sesetengah tempat, pelancong tidak boleh memandu di kawasan tersebut. Biasanya kawasan tengah bandar, sebab tu la kitorang ambil apartment yang berada di pinggir bandar, bukan di tengah-tengah bandar. 


Antara tempat yang dilawati di Rome ialah:

1) Spanish Steps
2) Colosseum
3) Roman Forum
4) Palatino

Tempat2 yang aku bgtau kat atas tu, kitorang pergi naik train. tempat2nya pun berdekatan. Hotel tempat kitorang menginap tu berhampiran dengan train station. 




Bergambar depan Colosseum, blkg tu mmg ramai org la..



Gambar bahagian dalam Colosseum, nak masuk dalam ni kene beratur, better beli tiket online siap2 sebab terhad juga yg boleh masuk dlm satu2 masa.



Kadang2 nak minta tolong orang lain amik gmbr, tak memuaskan hati sebab angle tak betul. Bila sendiri amik gambar, ha.. kan diri sendiri yang takde..



Yg ni kitorang naik bas hop on hop off.


Hello! Hello! encik ni mata buka ke tak dlm tu.. haha..ade ke patut jalan jauh2 ke negara orang tutup mata plak .. 



Ni kat Palatino.


Spanish Steps ni tempat orang lepak2, sangat ramai orang kat sini.

Disebabkan entri ni sebenarnya dah tertangguh beberapa tahun, jadi aku tak ingat sangat nak cerita secara detail tempat2 ni. Sepatutnya ada 2 hari yg patut dihabiskan untuk melawat tempat2 ni, tapi sebab hari yang kitorang sampai tu, kitorang semua dah flat.. penat sgt, waktu kat Rome ptg, kt Malaysia dh malam, mmg sgt mengantuk dan tak larat nk berjalan. Jadinya keesokan harinya baru kami melawat tempat2 yang dah dirancang. Di Rome, kami stay 2 hari 1 malam. Seterusnya kami akan bergerak ke Venice pula.

No comments:

Post a Comment

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...