Friday 24 October 2014

Inilah jalan yang aku pilih...

Assalamualaikum..

Akhirnya aku dah memilih jalan untuk resign dr gomen.. rasanya ini mungkin yang terbaik buat aku.. segalanya aku serahkan pada Allah..sebab Dia sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk aku.. ntahla.. bila fikir2 balik..bila aku amik keputusan utk resign, segalanya macam mudah, tak seperti aku try untuk mohon cuti tanpa gaji.. padahal aku rasa nak je bekerja, tp kenapa la susah sangat nak mohon cuti tanpa gaji menjaga anak.. seolah2 xde orang lain lg yg boleh buat kerja tu.. 

Masa Raya Haji hari tu, aku dan suami mengadap mak dan abah utk menyatakan hasrat aku utk berhenti kerja.. suami yg byk ckp masa tu.. sbb skg aku dibwh tggungjawab dia kn..cuma mak abah aku la byk support aku utk belajar dr kecik smpi dpt masuk U.. mak aku ckp la.. kalau dah itu keputusan kitorang, jgn ada rasa menyesal dan kene kuatkan semangat untuk hadapi cabaran di rumah pulak.. kalau bekerja, ujiannya lain.. contohnya mcm melayan kerenah bila berhadapan dgn org atasan- byk sgt bos- yg ni ckp lain, yg tu ckp lain.. pening kepala aku... rakan sekerja- yg ni ok.. staf- ada yg ok, ada yg x.. tp kebanyakkannya ok.. baru dpt agak, sbb org atasan ler yg lbh byk bg aku stress..hehehe.. kalau cabaran di rumah pulak, biasala - melayan kerenah anak.. yg ni pd aku ok lg sbb anak sendirikan.. nak tak nak kene hadap jugak.. walaupun kadang2 diorg ni ada je mende yg mencabar kesabaran..

Dari segi mak ayah mertua pulak, dulu2 pernah tanya.. diorang tak setuju.. tp skg diorg ok pulak sbb perhatian pd anak2 tu sgt penting la.. nak2 skg ni zaman dah x mcm dulu.. kurang perhatian je, anak2 akan terbiar.. tak de tempat nk mengadu masalah.. tak rapat dgn mak ayah sbb mak ayah sibuk dgn kerjaya..
(sbb plan nk resign dah lama cuma, xde masa yg sesuai je..) ada hikmahnya bibik aku lari.. mungkin ni la masanya utk aku jd surirumah dan didik anak2 sendiri..

Beberapa hari sblm hantar notis berhenti, aku sempat attend bengkel fail meja lagi..kat cameron highland pulak tu.. padahal dah plan utk resign, xde maknanya dah bengkel tu lg pd aku, tp diorg suh dtg gk walaupun aku tgh cuti tanpa gaji.. suami aku ckp, pegi je la..boleh jumpa2 diorg sblm betul2 resign.. dan bole jalan2 juga..hehehe.. hari last berbengkel, smpat juga aku bg hint dan menyatakan hasrat nk resign pd ketua unit aku prkt negeri.. pd pandangan dia, jgn aku resign dulu..fikir2kn dulu.. cukup ke x backup wang simpanan dlm bank utk bbrp bulan? U ada perjanjian bertulis ke dgn husbd u utk bg u duit bulan2.. -suami aku ckp, seolah2 mcm suami-isteri saling tidak mempercayai antara 1 sama lain kalau ada prjanjian cmtu.. pastu dia ckp aku ni jenis yg xkeluar2 atau join mana2 persatuan utk bersosial.. pastu dia ckp jd surirumah ni selekeh.. kwn seusia dgn dia yg xkerja nmpk lbh berusia dr dia.. pastu dia ckp, lain la kalau aku ada side income utk aku pegang duit sendiri... aku dgr je pndgn dia.. xsemestinya betul atau salah..ha... lg satu dia ckp takut husband ada org lain. Dia bercerita berdasarkan pengalaman dia dan kawan2 dia..okey.. aku faham..dia xnak nasib aku kemudian hari tidak terbela.. tapi aku tawakal je la.. masa akan dtg kita tak tahu.. tp buat apa fikir yg negatif..sedangkan byk lg yg positif boleh kita fikirkan.. sedangkan rezeki itu mcm2 cara ia dtg.. anak yg soleh.. waktu yg bermakna utk keluarga..rasa tenang dan bahagia..rasa cukup dgn apa yg ada..

Masa aku hantar notis tu, ramai yg terkejut kenapa aku nk resign.. xpelah.. mungkin rezeki aku dgn gomen setakat ni je.. makin lama aku stay, kang makin syg plak nk berenti sbb setiap tahun gaji akan naik..tapi demi anak2 dan keluarga aku ketepikan semua itu... dah la tahun depan dpt bonus setengah bulan gaji... aww... suami aku cakap, apalah sgt bonus tu berbanding dgn anak2... huuu... mmg xde tandingan ler... 

Semoga  jalan yang aku pilih ni, menjadikan aku seorang yang sabar.. dan cekap membuat kerja rumah... pandai masak lauk... sejujurnya, aku xberapa pandai masak lauk.. baking2 suke la.. mencabar gk bila anak xnak mkn apa yg kita masak...huhu.. sekarang ler masanya untuk improve skill memasak dan improve skill memujuk anak2  makan, mengemas mainan, berus gigi.. dan lain2...tu semua utk displinkan mereka ye x.. hehehe.. 

Sebenarnya aku ada plan, sementara anak2 sdg membesar 6 tahun pertama aku akn tumpukan sepenuh perhatian kpd mereka...bila mereka dah besar sikit dan aku dah bosan xde mende nak buat, aku nak buat sesuatu yg sgt aku suka.... nk tau.. tunggu la bbrp tahun lg ye..baru aku bgtau..InsyaAllah sekiranya umur masih pjg..

kadang2 apa yang diimpikan menjadi kenyataan bila kita tulis dan sentisa sebut.. itulah doa.. betul tak?? 

5 comments:

  1. Kak jiha, insyaAllah baik2 aje. Semoga berjaya dan dipermudahkan urusan akak dan keluarga selepas ni. Amin

    ReplyDelete
  2. semoga dipermudahkan segala urusan. in shaa allah jalan yg dipilih adalah yg terbaik. sy pun teringin nak resign. nak jaga anak-anak sendri. banyak aktiviti yang boleh buat dengan anak. masa kecik ni la derang duk nga kite.. dah masuk asrama nnt xde dah la.. gunakan kesempatan yang ada ni sebaik mungkin ye puan.

    ReplyDelete
  3. Salam
    Sy terpanggil utk memberi komen..sy lulusan ijazan pengurusan..sudah hampir 2thun sy menjadi surirumah menjage anak sendiri dan berhenti dr salah sebuah institusi perbankan di malaysia..mak sy juge lbh kurang same spt parents puan,agak tdk bersetuju krn pd pendapat die jika ape2 terjadi pd perkahwinan sy di mase hadapan sy akan ssh dan tdk mempunyai ape2.ini krn ibu sy adalah ibu tunggal jd die menjadikan past experience die sbg panduan utk sy..sy berbincang dgn husband,dan mmg sepakat sy mahu berhenti,husband juga mahukan yg same,husband pesan die hanye mampu berjanji yg die tdk akan sia2 kan sy,yg penting kepercayaan antara sy dan die itu penting..ape yg jd dimase hadapan sesiape pon xakan tahu,btl kan?
    Berbalik pd blog puan,mmg xpatot jika bos puan suruh puan buat surat perjanjian ttg nafkah puan ketika menjadi surirumah,,dlm.sesebuah perkahwinan trust is very important, ade sbb kn kenape puan pilih suami puan sekarang sbg pemimpin dan ayah kpd anak2 puan.? PUan,sy juge ingin ingatkan bahawa mulut org mmg ssh ditutup,xperlula puan melayan atau mendgr pendapat2 negatif org ttg surirumah..ape yg puan perlu buat ialah menjadi sempurna dimata allah..alhamdulillah,sy bersyukur semenjak sy menjadi surirumah rezeki keluarga bertambah2,suami makin syg dan menghargai sy yg penat mengelola keperluan dirumah dan pengorbanan ygvsy buat..alhamdulillah ia juge menjadi satu peringatan pd die utk terus menghargai sy..jgn risau puan pekerjaan surirumah adalah pekerjaan terbaik..suami selalu berpesan pd sy,disbbkn sy duduk dirumah bertambah keberkatan pd rezeki,sy juge terhindar dr dosa2 luar spt mengumpat atau masalah aurat dgn lelaki diluar..puan,spt yg bos puan ckp,perepuan yg menjadi surirumah ni selekeh dsbnye,sebenrnye ia terletak pd diri sendiri,bkn sbb kite duduk dirumah kite kene jd selekeh.xsemestinye..tu semua terpulang pd puan..mcm sy mmg la kt umah sy xdebla bermake up bagai,even suami sy pon xbg mcm tu,just mandi n wangi2 cukupla pd suami sy..suami sy pernah ckp "ala kalau lelaki pon same,duk umah mane ade pakai cantik2,pakai kain seluar pendek xpakai bju jugak"..Jd terpulang pd pd masing2..berbalik pd kenyataan jika kite jd surirumah suami mudah mencari yg lain,pauan suke sy ingatkan disini didlm alquran juge sudah disebut dan dijanjikan bahawe semua lelaki akan di duga di uji oleh dua perkara,1)duit/harta 2)perempuan..jd semuanye terpulang kpd iman masing2.,bkn pd surirumah shj,even yg bekerja pon blh jd puan..kite sbg isteri sentiasela berdoa yg terbaik utk keluarga,dugaan akan sentiase dtng dan pergi..
    Akhir sekali tahniah sy ucapkan atas jawatan baru puan sbg surirumah,semoga kite terus istiqomah dan berjaye memberi didikan yg terbaik utk anak2,dan utk masyarakat..aminn!!
    -Zahirah,kajang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih zahirah atas komen yang panjang lebar..sy sgt menghargainya.. :) semoga kita menjadi surirumah yang cekap dan dpt mendidik anak2 dengan cemerlang..

      Delete

Hobi bertukar side income

  Assalamualaikum.. Sejak berhenti kerja 7 tahun yang lalu, aku mmg tak bekerja dan hanya menumpukan sepenuh perhatian pada anak-anak, suami...